Rejser.

Rejser både til ind- og udland betyder noget særligt for udviklingen og sammenholdet hos skolens elever. Her kan du læse om alle vores rejser. Prisen for skolens rejser er inkluderet i elevbetalingen.

Indien.

10. klasses sporet EXPLORE rejser til det farvestrålende land Indien. Vi rejser til storbyen Kolkata. Her arbejder vi tæt sammen med både en lokal kirke, AG Church Kolkata, og en danskopstartet hjælpeorganisation ”Little Big Help”.

I løbet af rejsen, skal vi være en del af begge organisationers mange fantastiske projekter. Kirken uddeler bl.a. mad til 10.000 mennesker hver dag og driver skoler, hospitaler og en bibelskole. Vi skal også være med til hjælpe i børnekirken og teenagearbejde.

Vi får lov til at optræde foran børn med dans og drama og gøre deres hverdag sjovere. Derudover får vi også lov til at dele vores personlige troshistorie.

At besøge slummen og møde de mennesker, som er født og opvokset der, forandrer en og ens syn på verden. På Explore handler det om at udforske sine gaver og talenter, og at gøre en forskel der hvor man er.

Kenya.

10. klasses sporet CREATE rejser til Nakuru i Kenya, hvor man virkelig får lov til at opleve Afrika fra den mest fantastiske side.

I Kenya arbejder CREATE sammen med non-profit organisationen IAS som sammen med Ung Mosaik har oprettet det missionale fællesskab for unge kaldet Beyond, der har arbejdet i området i mange år. Her driver de bl.a. børnehjem og et hjem for enlige mødre som vi skal være en del af mens vi er der.

CREATE ønsker på kreativ og bæredygtig vis at hjælpe de børn, der bor på skolerne. Det er ud fra vores princip – care, create and share – vi tager til Kenya.

Derudover vil der selvfølgelig også være rig mulighed for at opleve Kenyas unikke og fantastiske natur og dyreliv.

Tanzania.

10. klasses sporet MOVE rejser til Tanzania, hvor eleverne får deres eventyrlyst styret – og samtidig er der et formål med eventyret. Vi ønsker med sporten som

I Tanzania arbejder MOVE sammen med

Eleverne kommer til at afvikle en række aktivitetsdage for børn og unge på Redo Secondary School – først og fremmest af fysisk-aktiv karakter, hvor pulsen kommer op, men også af mere undervisningsbaseret karakter. Herudover kommer vi til at hjælpe til praktisk med de eventuelle aktuelle behov, der måtte være på skolen.

Derudover vil vi også som MOVE-hold tage på nogle  turistture såvel som aktivitetsture i nærmiljøet, hvor  nationalparker bl.a. vil komme i spil.

Skitur.

I februar flytter MOVE og CHALLENGE undervisningen til Sverige, nærmere bestemt Tandådalen i Sälen, hvor eleverne får undervisning i at stå på ski eller snowboard.

Eleverne bor i hytter og skal selv lave mad og få hytten til at fungere. Nye oplevelser, færdigheder og relationer skabes, og kunsten ved at få livet i hytterne til at fungere, er god læring til, når sporene senere rejser ud i verden, for at række ud til andre unge og skabe glæde for – og med idræt.

USA.

Rejsen til USA er en af de helt store højdepunkter for Akademiets elever. Helt specifikt går turen til Californien, hvor en by som San Francisco med sine finurlige gade og flotte bygninger er populært for eleverne.

Mange kender lokationerne fra film og derfor er det ret vildt at se stederne i virkeligheden. Efter et par turistdage splitter eleverne op på deres respektive felter, hvor de skal ud og opleve fire dage med feltspecifikke aktiviteter. Det er alt fra at besøge musikskoler, se Apple og Google og opleve de store multikirker, som nærmest er en lille bydel. En mentor fra hvert felt har planlagt et enestående program og vil rejse rundt med eleverne.

Vi skal også rundt og opleve en række forskellige kirker. Det er stort at opleve en kæmpekirke med flere tusinde mennesker, når vi er vant til de danske forhold.

Berlin

I oktober rejser alle 9. klasser til Berlin i en uge.

Vi besøger historiske bygninger, koncentrationslejr og andre seværdigheder. Der er fokus på kultur og historie, hvor fortællinger fra 2. verdenskrig er interessante netop med udgangspunkt i Berlin.

Italien/Kroatien.

Et afbræk i sydens sol og charmerende kultur står højt på elevernes top-dollar barometer. Og det samme gælder sådan set for lærerne!

For at afslutte et godt undervisningsforløb inden eksamen skydes i gang, tager ME en uge til Italien eller Kroatien. Den store overskrift for turen er fællesskab, og eleverne selv får lov til at bestemme, hvem de vil bo sammen med.

Formålet med turen er også at give et andet billede af landet end badestrand og lækre is. Vi besøger forskellige gamle lokationer byer og katolske kirker. Der bliver også tid til en dag med klatring og cykling i de fantastiske bjergområder eller med afslapning ved strand eller pool.

Hvert andet år går turen til Italien og hvert andet år går den til Kroatien.

Friluftstur.

En af de første begivenheder på Mariager Efterskole er friluftsturen.

Elever og lærere tager i samlet flok afsted på cykeltur til Øster Hurup, hvor tre dage med camping, udendørsaktiviteter og primitiv livsstil venter.

Det overordnede formål med friluftsturen er at blive introduceret til alle de nye mennesker og styrke fællesskabet.

Gruppetur.

Et af højdepunkterne på Mariager Efterskole er Rønbjergturen, som på mange måder er en tur i kontaktgruppernes tegn.

Gruppen kommer i endnu højere grad hinanden ved, både fordi de deler samme feriehus, laver mad sammen og har deres egne samlinger.

Formålet med turen er at dele liv. Mange elever ser tilbage på Rønbjergturen som en milepæl, hvor de fik lov til at dele både glæder og sorger med andre. En oplevelse der er med til at opbygge tillid og nære venskaber blandt eleverne.

Indrejsekrav og vacciner.

Vi indretter os som skole efter de indrejsekrav som det enkelte land stiller og efter Udenrigsministeriets anbefalinger i forbindelse med eventuelle vacciner, herunder et evt. krav om coronavaccine.

Rejser

fitness rejser