Rejser.

Landet hvor drømme bliver til virkelighed

Rejsen til USA er en af de helt store højdepunkter for Akademiets elever. Helt specifikt går turen til Californien, hvor en by som Los Angeles med sine smukke strande og Hollywood er populært for eleverne. Mange kender lokationerne fra film og derfor er det ret vildt at se stederne i virkeligheden. Efter et par turistdage splitter eleverne op på deres respektive felter, hvor de skal ud og opleve fire dage med feltspecifikke aktiviteter. Det er alt fra at besøge musikskoler, se Apple og Google og opleve de store multikirker, som nærmest er en lille bydel. En mentor fra hvert felt har planlagt et enestående program og vil rejse rundt med eleverne.

Vi skal også rundt og opleve en række forskellige kirker. Det er stort at opleve en kæmpekirke med flere tusinde mennesker, når vi er vant til de danske forhold.

Udover turen til USA rejser Akademiet også med hele Mariager Efterskole til Italien i foråret som afslutning på hele året. Vi har erfaret at det er en fantastisk måde at styrke det sociale og få det maksimale ud af fællesskabet. Rejsen til Italien er et mix af kulturelle oplevelser og fysiske aktiviteter som bjergvandring eller cykling.

Introtur.

En af de første begivenheder på Akademiet er turen til Samsø, hvor der er god tid til at årets Akademielever lærer hinanden godt at kende. Når vi ankommer til Samsø hopper alle på cykler og tager turen til en shelterområde på en af øens campingpladser. De tre dage på øen har til formål at blive introduceret til alle de nye mennesker og styrke fællesskabet.

Gruppetur.

Et af højdepunkterne på Mariager Efterskole er Gruppeturen til Rønbjerg feriecenter, som på mange måder er en tur i familiegruppernes tegn. Gruppen kommer i endnu højere grad hinanden ved, både fordi de deler samme feriehus, laver mad sammen og har deres egne samlinger. Formålet med turen er at dele liv. Mange elever ser tilbage på Gruppeturen som en milepæl, hvor de fik lov til at dele både glæder og sorger med andre. En oplevelse der er med til at opbygge tillid og nære venskaber blandt eleverne.

USA.

En central del af et år på Akademiet er vores fælles rejse til USA, hvor formålet er at få inspiration fra en anden kultur og undersøge, hvordan mennesker, som arbejder indenfor dit felt, bruger deres talent. Rejsen til USA er en af de helt store højdepunkter for Akademiets elever. Helt specifikt går turen til Californien, hvor en by som San Francisco med Golden Gate Bridge, sine særprægede huse og bakkede veje er populært for eleverne. Mange kender lokationerne fra film og derfor er det ret vildt at se stederne i virkeligheden. Dagene i San Francisco indeholder fire feltdage, hvor eleverne er på deres respektive felter. De skal ud og opleve feltspecifikke aktiviteter. Det er alt fra at besøge musikskoler, se Apple og Google og opleve kulturlivet i USA. En mentor fra hvert felt har planlagt et enestående program og vil rejse rundt med eleverne.

Italien/Kroatien.

I maj tager hele skolen en tur til det sydlige Europa. For at afslutte et godt undervisningsforløb inden eksamen skydes i gang, tager ME en uge til Italien eller Kroatien. Den store overskrift for turen er fællesskab, men også at give et andet billede af landene end badestrand og lækre is. Vi besøger forskellige gamle lokationer byer og katolske kirker. Der bliver også tid til en dag med klatring og cykling i de fantastiske bjergområder eller med afslapning ved strand eller pool.