Explore.

Udfordring og udrustning til tjeneste, hårdt arbejde, commitment og team spirit, performance, rejser, socialt arbejde, kultur, personlig udvikling, discipelskab, fostre nye ledere – og alt det, vi ikke kan forudsige!

10. klassesporet EXPLORE er for dig, som ønsker at give dig selv en række udfordringer og tage nogle, til tider, kvantespring, når det gælder din egen personlige udvikling. I dette spor stiller vi skarpt på din karakter og din kristne livsstil.

Du skal være villig til at arbejde med dig selv, dit forhold til Gud og din evne til at indgå i sociale sammenhænge. Vi rejser til Indien, hvor vi skal se, smage og føle, hvad missionsarbejde er, og hvis du ikke allerede har det, vil du måske opleve at få et hjerte, der banker for mission.

I dagligdagen vil elever på EXPLORE have tre lektioner en dag om ugen. Vi vil i undervisningen komme omkring tre områder.

Discipeltræning

Faget vil udfordre eleverne både personligt, socialt og åndeligt og være med til at udruste dem til livet fremover. Vi læser bibelen sammen, holder andagt, beder og synger lovsang sammen.

Performance arts og kultur

Undervisningen er en del af forberedelserne til vores rejse til Indien, hvor vi skal optræde med dans, drama, sang og musik. Faget omhandler også sprog, geografi, mission, kulturhistorie og kulturforståelse.

Ledertræning

På EXPLORE vil eleverne få undervisning i, hvad god lederskab er, og hvad det vil sige at gå foran i større eller mindre sammenhænge.

Naturligvis er det begrænset, hvor langt vi kan nå inden for de forskellige fag. Med denne bredde vil vi søge at blive så velforberedte til rejsen som muligt for at kunne møde et fremmed folk og dele liv, tro og holdninger med dem.

Rejser både til ind- og udland betyder noget særligt for udviklingen og sammenholdet hos skolens elever. Her kan du læse om de Explore rejser vi tager på i løbet af året. Prisen for Explore rejserne er inkluderet i elevbetalingen.

Skitur.

Vi tager på en fire-dages skitur tll Sverige i vinterhalvåret, hvis ene hovedformål er, at du via øvelse og instruktion fra lærerne bliver bedre til disciplinen, om end du er erfaren eller nybegynder. Det andet hovedformål med denne rejse er at styrke det interne fællesskab på holdet, som det at være på tur sammen, det at ryste posten ift. de sociale og fysiske omgivelser, hyttefællesskab og de frie timer på pisterne skal være med til at bane vejen for.

Indien.

EXPLORE rejser til Indien, hvor vi skal se, smage og føle, hvad missionsarbejde er, og hvis eleverne ikke allerede har det, vil de måske opleve at få et hjerte, der banker for at hjælpe andre. Vi vil arbejde sammen med lokale kirkefolk i Indien. Socialt hjælpearbejde vil fylde en stor del i missionsarbejdet, som kan indeholde besøg på et børnehjem, slummet, skoler eller lignende. Vi skal opleve livet i Indien og det, der kendetegner landets kultur. Hvor vi end kommer frem, vil det være for at dele tro, bringe liv og glæde samt tage aktivt del i de livssituationer vi møder. Uanset om vi kommer frem via støvede, hullede veje og lever primitivt, skal vi også nyde det anderledes klima og en smuk natur. Erfaringen siger dog, at det største bliver at få lov til at møde og leve blandt mennesker, der lever i en kultur, der er så anderledes, end den vi kender fra os selv.